Про діяльність та завдання Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України розповідає директор виконавчої дирекції Фонду Юрій Мельников:
«З прийняттям Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» з 1 квітня 2001 року розпочав свою діяльність Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, що ознаменувало впровадження в Україні нового механізму захисту працюючих від шкідливих та небезпечних для здоров'я виробничих ризиків. За десять років своєї діяльності Фонд підтвердив репутацію надійного соціального партнера, успішно склав тест перед суспільством на відповідність кращим європейським стандартам піклування про людину праці. Зі створенням Фонду в державі було розв'язано гостру проблему страхових виплат потерпілим на виробництві, покращилося їх медико-соціальне обслуговування. В короткий термін було запроваджено нові принципи страхування соціальних ризиків на випадок ушкодження здоров'я, досягнуто зниження рівня соціальної напруги, зокрема, погашено заборгованість із страхових виплат інвалідам-шахтарям, яка мала місце на початку створення Фонду. Тому, одним із найважливіших напрямів статутної діяльності Фонду є відшкодування шкоди, заподіяної працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я або в разі його смерті, відшкодування страхових виплат особам, які перебували на його утриманні. Виконавчою дирекцією Фонду докладається максимум зусиль, щоб забезпечити, передбачені чинним законодавством, соціальні гарантії потерпілим та членам їх сімей. Фондом станом на 1 січня 2011 року проводилися виплати 313,6 тис. потерпілим (членам їх сімей), які постраждали на виробництві, ця кількість на 4 тис. осіб, або на 1,3% менша, ніж у 2009 році. Найбільша частина загальної суми страхових виплат по Україні за 2010 рік припадала на шахтарські регіони (77,3%), а саме: Донецьку область – 39,3%, Луганську – 16,2 %, Дніпропетровську – 15,4%, Львівську – 6,4 відсотка. Починаючи з 2001 року, з бюджету Фонду потерпілим та членам їх сімей виплачено більше 18 млрд. гривень. Середньомісячний розмір страхової виплати на одного потерпілого (члена його сім'ї) має постійну тенденцію до зростання. Так, у 2010 році він склав 864,6 грн., що на 6,4% більше порівняно з 2009 роком. Основна частина страхових виплат припадає на щомісячні страхові виплати потерпілим (членам їх сімей), питома вага яких складає 60,9% від доходів Фонду, та одноразову допомогу потерпілим (членам їх сімей) – 16,5% від доходної частини бюджету Фонду. Загальна сума видатків на щомісячні страхові виплати потерпілим (членам їх сімей) в 2010 році становила 2398,1 млн. грн., що на 302,3 млн. грн. або 14,4% більше в порівнянні з минулим роком. За 2010 рік виплачено 516 млн. грн. одноразової допомоги потерпілим, що на 24,2% більше у порівнянні з минулим роком. Розмір одноразової допомоги в середньому на одного потерпілого за цей період склав 42,2 тис. грн., що більше на 23,8% в порівнянні з 2009 роком. Сума одноразової допомоги утриманцям в разі смерті потерпілого склала 28,1 млн. грн., в порівнянні з 2009 роком вона зросла на 3,9 млн. грн. або 16,2 відсотка. Середній розмір виплати на одного утриманця збільшився на 9,7% та склав 29,3 тис. гривень. Сума одноразової допомоги в разі смерті потерпілого на сім'ю склала 146,5 млн. грн., що на 16 млн. грн. або 12,3% більше, ніж за минулий рік. Одноразова допомога на одну сім`ю в середньому виплачувалась у розмірі 131 тис. грн., що вище на 5,7% порівняно з 2009 роком. З метою збільшення надходження страхових внесків до Фонду та удосконалення роботи зі збору страхових коштів, Фондом було здійснено низку комплексних дій, направлених на підвищення рівня взяття на облік страхувальників та сплати ними страхових внесків. Проведений Фондом комплекс робіт сприяв збільшенню кількості взятих на облік страхувальників. Так, станом на 1 січня 2011 року у реєстрі платників страхових внесків обліковувалось 1,4 млн. страхувальників, що у порівнянні з 2009 роком більше на 106 150, або на 8,3 відсотка. У 2010 році страхувальники сплачували страхові внески до Фонду за страховими тарифами за 67 класами професійного ризику виробництва в розмірі від 0,56% (1 клас) до 13,5% (67 клас). Бюджет Фонду на 2010 рік по надходженню страхових внесків роботодавців виконано на 106,1 % (плановий показник – 3890,5 млн. грн., фактичний – 4129,5 млн. грн.). Сума надходження страхових внесків до Фонду за 2010 рік, порівняно з 2009 роком, збільшилась на 31,6 відсотка. Значну увагу Фонд приділяє створенню належних умов для забезпечення медико-соціальної реабілітації, відновлення здоров'я та працездатності потерпілих. Наразі діє цілий комплекс соціальних послуг з медичної та соціальної реабілітації: лікування потерпілих в стаціонарних медичних закладах, надання санаторно-курортних послуг, забезпечення інвалідів праці необхідними медикаментозними препаратами, виробами медичного призначення, додатковим харчуванням, автомобілями, інвалідними візками, протезно-ортопедичними виробами та ін. У 2010 році на медичну, професійну та соціальну реабілітацію потерпілих на виробництві з бюджету Фонду було профінансовано понад 218,6 млн. гривень. Протягом 2010 року медико-соціальні послуги отримали майже 55 тис. осіб. Зокрема, санаторно-курортне лікування отримали 9,2 тис. потерпілих, лікування – 23,7 тис. осіб, лікарські засоби та вироби медичного призначення – 21,6 тис. осіб, протезно-ортопедичні вироби – 3,7 тис. осіб, засоби пересування (коляски) – 0,5 тис. осіб. Іншим завданням Фонду є ефективне здійснення профілактичних заходів, спрямованих на усунення шкідливих і небезпечних виробничих факторів, запобігання нещасним випадкам на виробництві, які загрожують життю і здоров'ю працюючих, попередження виробничого травматизму, аварійності та професійної захворюваності, викликаних умовами праці. Аналіз стану виробничого травматизму та професійної захворюваності за минулий рік свідчить про їх загальне зниження порівняно з 2009 роком. Кількість травмованих на виробництві зменшилась на 3,8% або на 535 осіб, у тому числі зменшилась на 8,1% (57 осіб) кількість травмованих із смертельним наслідком. Одночасно спостерігається зменшення кількості випадків професійного захворювання на виробництві на 17,9% (на 1081 особу). Слід зазначити, що 78% нещасних випадків сталося через організаційні причини, а саме: через порушення трудової і виробничої дисципліни, порушення правил дорожнього руху тощо; 14% нещасних випадків – через технічні причини (незадовільний технічний стан виробничих об'єктів, засобів виробництва, транспортних засобів та інші); 8% нещасних випадків – через психофізіологічні причини (травмування внаслідок протиправних дій інших осіб та інші). Нині у виконавчій дирекції Фонду працюють 532 страхових експерта з охорони праці, які здійснюють контроль за роботою 1392262 підприємств, установ, організацій незалежно від їх форм власності та виду економічної діяльності. Завдяки спільним зусиллям Фонду та страхувальників за 10 попередніх років виробничий травматизм в Україні зменшився майже на третину. Основним джерелом формування бюджету Фонду є страхові внески роботодавців, які сплачуються за страховими тарифами відповідно до класу професійного ризику. Якщо ж підприємствами не сплачуються внески, як цього вимагає законодавство, тоді Фонд не в змозі виконати свої зобов'язання перед потерпілими та членами їх сімей, адже 90% видаткової частини бюджету Фонду становлять страхові виплати та медико-соціальні послуги потерпілим. З 1 січня 2011 року набрав чинності Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування». Відразу хочу зазначити, що ми вжили всіх заходів, аби максимально адаптувати систему Фонду, в першу чергу нормативно-правову базу, до роботи в умовах дії вищезазначеного закону. Сподіваюся, що наші спільні намагання покращити життя людей, особливо тих, хто потребує піклування з боку влади і суспільства, увінчаються реальними здобутками і з кожним роком будуть примножуватися».
матеріал запозичено з сайту дирекції
|