1. Загальні положення
1.1. Рекомендації щодо
побудови, впровадження та удосконалення системи управління охороною праці (далі
– Рекомендації) розроблені з метою сприяння суб’єкту господарювання щодо
досягнення рівня охорони праці на виробництві, що відповідає мінімальних
вимогам до забезпечення безпечних та здорових умов праці найманих працівників,
які встановлені законодавчими та іншими нормативно-правовими актами з охорони
праці.
Ці Рекомендації
поширюються на всі підприємства, установи, організації (далі – організація) на
яких використовується наймана праця, незалежно від форми власності та виду діяльності.
1.2. Система управління
охороною праці (далі – СУОП) створюється суб’єктом господарювання і має
передбачати підготовку, прийняття та реалізацію завдань щодо здійснення
організаційних, технічних, санітарно-гігієнічних та лікувально-профілактичних
заходів, спрямованих на збереження життя, здоров’я та працездатності найманих
працівників у процесі їх трудової діяльності.
1.3. З
використанням цих Рекомендацій суб’єкт
господарювання має можливість розробити відповідне положення з урахуванням виду
діяльності та специфіки виробництва, яке встановлює засади функціонування
системи управління охороною праці, що може бути складовою частиною загальної
системи управління організацією. Вимоги положення мають бути обов’язковими для
виконання всіма найманими працівниками.
1.4. Суб’єкт
господарювання, який реалізує у своїй діяльності систему управління якістю, в
основу якої покладено процесний, при побудові СУОП може використати основні
принципи цього підходу, викладені у додатку 1.
1.5. При
створенні СУОП та її впровадженні потрібно керуватися законодавством України та
іншими нормативно-правовими актами про охорону праці.
1.6. Підготовку
управлінських рішень щодо функціонування СУОП на виробництві забезпечує служба
охорони праці або особа, що в порядку сумісництва виконує функції служби
охорони праці.
2. Терміни та визначення
Система управління
охороною праці (СУОП) - частина загальної системи управління організацією, яка
сприяє запобіганню нещасним випадкам та професійним захворюванням на
виробництві, а також небезпеки для третіх осіб, що виникають у процесі
господарювання, і включає в себе комплекс взаємопов’язаних заходів на виконання
вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці.
Аудит охорони праці
(далі – аудит) - це документально оформлене системне обстеження і аналіз стану
умов та безпеки праці з метою визначення їх відповідності критеріям,
встановленим законодавчими та нормативно-правовими актами з охорони праці.
3. Порядок розробки і впровадження СУОП
СУОП організовується
таким чином, щоб здійснювалось адекватне та постійне управління з урахуванням
усіх факторів, що впливають на стан охорони праці, і орієнтується на проведення
запобіжних дій, що унеможливлюють виникнення небезпечних ситуацій, але при
цьому, у випадку їх виникнення, вона повинна своєчасно реагувати на них та
усувати їх.
У Положенні про СУОП
(або у Настанові з якості), а також у посадових інструкціях та інструкціях з
охорони праці визначаються загальні й конкретні обов’язки кожного працівника,
його повноваження у сфері охорони праці.
В організаційних
заходах, що забезпечують функціонування СУОП, необхідно передбачити можливість
впливу громадських об’єднань працівників підприємства (комісії з питань охорони
праці, уповноважених найманими працівниками, профспілок тощо).
СУОП має містити
документально оформлену методику управління конфігурацією системи, яка описує
порядок дій керівництва при виникненні необхідності змін у структурі та
взаємозв’язків між її ланками. Управління конфігурацією охоплює визначення
структури, облік стану та перевірку ефективності її роботи.
Для розробки і
впровадження СУОП бажано створити координаційну раду за участі вищого
керівництва, представників служби охорони праці, профспілок або осіб,
уповноважених найманими працівниками.
При створенні СУОП
необхідно:
-
визначити закони та інші нормативно-правові акти, що
містять вимоги щодо охорони праці та які розповсюджуються на діяльність
організації;
- виявляти небезпечні та шкідливі виробничі фактори та
відповідні ризики, що можуть виникнути при здійсненні виробничої діяльності;
- визначити політику керівництва в сфері охорони праці;
- визначити завдання в сфері охорони праці та встановити
пріоритети;
-
розробити організаційну схему та програму для реалізації
політики та досягнення її завдань.
Структура, завдання
СУОП, порядок взаємодії структурних з питань охорони праці, періодичність і
порядок внутрішніх перевірок, відповідальність керівників служб та підрозділів,
а також працівників мають бути викладені в Положенні про СУОП підприємства,
затвердженому наказом або розпорядженням, або в Настанові з якості, якщо на
підприємстві функціонує система якості.
СУОП повинна
передбачати:
-
планування заходів з охорони праці;
- контроль виконання поточного та оперативних планів;
- можливість здійснення корегувальних та попереджувальних дій;
- можливість адаптації до обставин, що змінилися;
- можливість інтеграції в загальну систему управління.
Структура положення про
СУОП визначається з урахуванням викладеної у п. 4 примірної структури та
конкретних умов праці в організації.
Розділи, що мають ознаки
окремих процесів, можуть бути викладені як система документів (наприклад,
стандартів організації), оформлена додатком до основного положення.
Впровадження СУОП
здійснюється за наказом або розпорядженням вищого керівництва.
Алгоритм запровадження СУОП
наведено в додатку 2.